Нове Основе програма предшколског васпитања и образовања „Године узлета“ примењују се у Предшколској установи Чукарица од септембра 2020. године
„Године узлета– јер толико отворених могућности и толико енергије, воље, снаге, ентузијазма за откривање и истраживање света који нас окружује, толико отворености и креативних начина да се изразе и размене идеје и осећања, толико посвећености и труда да се остваре замисли и заједнички креирају и конструишу нова знања.Толико радозналости, креативности, истрајности, вере, отворености, потенцијала … човек има само током раног детињства (од рођења до поласка у школу).“
Како ће се ти потенцијали препознавати, подстицати развијати, неговати зависи од свих нас.
Зато је важно да програми у нашим вртићима настају заједничким учествовањем деце и одраслих у простору који је инспиративан и провокативан за дете, где оно може слободно да истражује, да се игра, да промишља, да сарађује са другима, испробава и упознаје свет око себе.
Програм сарадње са породицом се креира кроз дијалог са родитељима. Родитељи су позвани (и непосредо и посредно) да учествују у активностима. Родитељске иницијативе су важне, зато их охрабрујемо и промовишемо.
Васпитачи, као рефлексивни практичари, промишљају и развијају стратегије за деловање у реалном програму које се заснивају на концепцији Основа програма „Године узлета“.
| Мама Александра Цимбаљевић Драги сви, пројекат уредјења дворишта је одлична идеја Као предлог, уколико сте сагласни, пошто се ја иначе бавим уредјењем простора, могла бих да премерим и нацртам двориште тј. део спољашњег простора који ће бити предмет нашег уредјења и да те цртеже као подлоге, васпитачице могу да користе у вртићу у раду са децом на којима би они колажом или бојењем дали своје идеје где би шта желели да праве од садржаја (Сабина и Јасмина најбоље знају на који начин би они то могли у цртежима да изразе, а нама да служе за план шта нам је потребно од ресурса у којој колицини и димензијама, да одредимо у односу на деције предлоге мозда неке зоне активности (зона хортикултуре где они саде разлиците биљке, зона рекреације, друзења….) И на тај начин добијемо пројекат по ком цемо набављати материјал И реализовати насе идеје, а деца науце процес уредјења простора од идеје, мерења, цртања, до реализације … наравно све то, као што сте рекли, не мора бити ново, већ се може постићи и са рециклажом Уколико сте сагласни са предлогом, ја цу радо одвојити време да премерим и нацртам двориште за наш пројекат. Мама Љубица Илић Војиновић Драги родитељи, као што сте упознати, у нашем вртићу је започето са реализацијом нових основа програма предшколског васпитања и образовања “Године узлета”, у шта су нас већ упутиле наше васпитачице. Суштина овог програма је у препознавању значаја предшколског доба у развијању способности за целоживотно учење, као што су самопоуздање, отвореност, радозналост, истрајност, отпорност и креативност, а што се чини кроз истраживања и омогућавање разноликих искустава као и учешће одраслих у животу вртића. Оно што је за нас као родитеље можда најважније да знамо јесте да програми у вртићу настају кроз заједничко учешће деце и одраслих у простору који је за дете подстицајан, као и да је на нама да препознамо јединствености, снаге и интересовања детета и да му помогнемо да их оснажује. Прослеђујемо вам и линк ка брошури за родитеље: хттпс://www.уницеф.орг/сербиа/медиа/8626/филе/Године_узлета.пдф, где се детаљније можете упознати са полазним основама новог програма “Године узлета”. Јуче смо имали састанак Савета родитеља, које су водиле Катарина, стручни сарадник ПУ Чукарица и Сабина, руководилац вртића “Ђурђевак”, на којем је започет процес договарања о начинима на које се ми родитељи и запослени у вртићу можемо укључити у тему коју су наша деца и васпитачице покренули “Сређивање дворишта”. Ова тема је већ неко време актуелна, а сада су се створили сви предуслови будући да је и црква, чије двориште користимо, препознала значај иницијативе. У наредном периоду на нама је да подржимо овај пројекат кроз наше укључивање, идеје и предлоге, а пратећи оно што нам деца поручују. За почетак је потребно да израдимо план ко се све и на који начин може укључити, шта нам је све потребно од ресурса, које опције постоје… Како бисмо започели са нашом акцијом потребно је да створимо неке основне предуслове: да заштитимо терасу оградицама/капијицама тако да је јасленци могу користити, да набавимо алат (грабуље, лопате, ашове, колица…), да набавимо и други материјал (нпр. старе или неискоришћене плочице за мозаик који би деца правила у дворишту, погодан грађевински материјал, старе гуме, боје и слично), као и да ослушнемо мишљење неког експерта за ову област (пејзажног архитекте, некога ко се бави зеленилом, биолога…)… Важно је да нагласимо да није поента у прикупљању новца већ у процесу креирања, чак и уз помоћ оних ствари које већ имамо (некада се уз помоћ гума, шарених боја и чврстог канапа може направити одлична пењалица коју наша деца могу користити, а у чијем прављењу могу и сама учествовати што ће за њих имати више смисла од готовог производа . Овај пројекат почиње са идејом да средимо двориште, али је ово путовање на исти начин и процес током којег ће наша деца научити много више о свету који нас окружује: ко се бави уређивањем простора, због чега неко уништава зелене површине, како да укључимо заједницу у ову тему, како да сарађују, деле и преговарају, како да се боре за своје идеје које доживљавају као заједничке, шта значи бити део групе, шта значи доносити одлуке, колико нам је простор као целина важан и користан и како га све можемо користити у функцији сазнања и игре… Драги родитељи, уколико вас је ова идеја заинтересовала позивамо вас да нам се јавите и да изнесете своје предлоге. Велики поздрав од представника Савета родитеља вртића “Ђурђевак” |
